Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Pular para o conteúdo Vá para o rodapé

CARTA DO DEPARTAMENTO DE LITERATURA À COMUNIDADE ACADÊMICA E À SOCIEDADE CEARENSE

“Estamos atravessando um tempo de incertezas com a pandemia da covid-19 que, diariamente, ceifa vidas em nosso país. O Brasil é hoje o foco da pandemia nas Américas, com mais de mil mortes diárias na última semana. Somos um país enlutado. Desde março, estamos cumprindo o isolamento social proposto pelo governo do estado. Nossas aulas e atividades presenciais foram suspensas. A maior parte dos cursos da UFC optou por não manter as aulas na modalidade remota, porque avaliou-se, depois de uma pesquisa à comunidade discente, que estaríamos ferindo a equidade e a isonomia do ensino, além da qualidade. A pandemia escancarou de vez o abismo social brasileiro. A enorme fissura entre ricos e pobres agora se mostra também no acesso ao mundo digital.

Como manter aulas por meio virtual se nossos alunos não têm planos básicos de Wi-Fi e de dados móveis? Como pensar em manter aulas em ambientes domésticos nos quais um computador, quando existe, é dividido entre todos de casa? Além disso, deixamos claro que o ensino à distância exige um sensível planejamento, pois não se trata de transplantar métodos e técnicas da modalidade presencial: o material didático é outro, as atividades e fóruns propostos são de outra natureza, bem como as avaliações. Muitos dos nossos professores conhecem bem a EaD porque são responsáveis semestralmente por conduzir também disciplinas na UFC Virtual, que oferece cursos de graduação para todo o estado do Ceará. Portanto, sabem o que falam. Não à toa, as aulas virtuais que acontecem, por exemplo, na educação básica dos estados, são denominadas de remotas, e não de EaD. “

(*) Leia a Carta completa CLICANDO AQUI.

Seção sindical dos Docentes das Universidades Federais do Estado do Ceará

Av. da Universidade, 2346 – Benfica – Fortaleza/CE
E-mail: secretaria@adufc.org.br | Telefone: (85) 3066-1818

© 2025. Todos os direitos reservados. Desenvolvido por: Web-az

© 2025 Kicker. All Rights Reserved.

Sign Up to Our Newsletter

Be the first to know the latest updates

[yikes-mailchimp form="1"]